onsdag 2 januari 2013

Blyinnehåll i olika lampwork- och fusingglas

Jag har forskat lite i lampwork- och fusingglas och hittat följande information om blyinnehållet i olika sorters glas (ingen specifik ordning):

Kuglers blyfria färger

Reichenbachs lista på färger (blyfria färger markerade med *)
Tillägg: Se mitt senare blogginlägg med en lista på vilka lampworkglas från Reichenbach som innehåller bly.

Reactive Potential of Bullseye Glass (dokument som berättar vilka av Bullseye's glas som innehåller bl.a. bly)

Double Helix svar om bly (obs: gränsvärdet 0,05% motsvarar 50 ug/g)

Devardi Glass skriver på sin webbsida att allt deras glas är blyfritt

Preciosa Ornelas lista på lampworkglas verkar ha lite tryckfel i tabellerna, men jag tolkar det som att opal-färgerna och composite-färgerna innehåller bly

Enligt uppgift från CIM är alla deras lampworkglas utom Cranberry Pink blyfria.

För följande märken har jag letat efter men inte hittat någon information direkt från tillverkaren: Effetre, Vetrofond, Northstar/Precision, System96 (Spectrum/Uroboros), Lauscha.


Om du hittar information direkt från tillverkaren om någon av dessa får du gärna lämna en kommentar.



Enligt uppgift från återförsäljare är Effetre blyfria förutom Rubino Oro och EDP.

Enligt uppgift från återförsäljare är Lauscha blyfria.


(Uppdaterat 2013-01-20 med information från CIM, som jag fått via en annan pärlmakare som kontaktade dem och frågade.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar